FINFLUENCING: PREDNOSTI I RIZICI INFORMIRANJA O FINANCIJAMA NA DRUŠTVENIM MREŽAMA
Finfluenceri - osobe koje putem svojih objava dijele savjete o štednji, ulaganju i upravljanju novcem
U današnje doba društvenih mreža platforme poput TikToka, Instagrama i drugih postale su jedan od korištenijih komunikacijskih kanala za edukaciju i informiranje o financijskim proizvodima. Ključne su osobe u ovom prostoru takozvani finfluenceri (izraz nastao spajanjem engleskih riječi financial i influencer) – osobe koje putem svojih objava dijele savjete o štednji, ulaganju i upravljanju novcem. No unatoč potencijalnim prednostima koje pružaju u podizanju financijske pismenosti, njihov utjecaj može nositi i određene rizike.
Tko su finfluenceri?
Finfluenceri su kreatori sadržaja povezanog s financijama, što uključuje i financijske savjete, koji dijele na društvenim mrežama te na taj način mogu utjecati na financijsko ponašanje svojih pratitelja. Obrađuju teme poput štednje, ulaganja u dionice, kriptovaluta i drugih financijskih instrumenata, a često koriste jednostavan i pristupačan jezik, kao i vizualne alate kako bi približili kompleksne teme široj publici, osobito mlađim generacijama.
Finifluenceri postaju popularniji od tradicionalnih izvora savjetovanja, odnosno investicijskih savjetnika. Istraživanja pokazuju da više od 60 % mladih američkih investitora koristi društvene mreže za informacije o ulaganjima,[1] odnosno čak 79 % pripadnika generacije milenijalaca i generacije Z[2]. Slični trendovi vidljivi su i u Europi; istraživanje BaFina iz svibnja 2024. pokazuje kako odrasli u dobi od 18 do 45 godina sve više koriste društvene mreže za informacije o financijama. Više od polovice investitora iz generacija Y i Z smatra društvene mreže pouzdanim izvorom financijskih informacija, a 60 % njih smatra društvene mreže dobrom alternativom profesionalnim savjetima.[3]
Iako savjeti finfluencera mogu djelovati korisno i motivirajuće, mnogi od njih nisu kvalificirani investicijski savjetnici, a nisu ni licencirani od strane nadzornih tijela. To znači da njihovi prijedlozi nisu prilagođeni individualnim potrebama, a ponekad mogu čak promovirati visokorizične ili neodgovarajuće financijske proizvode.
Mogući rizici finfluencinga
- Nedostatak regulacije – Finfluenceri u pravilu ne podliježu regulatornim standardima, kao što to moraju licencirani investicijski savjetnici. To ih u određenom dijelu oslobađa odgovornosti za netočne informacije ili loše savjete.
- Skriveni interesi – Mnogi finfluenceri dobivaju naknade za promociju određenih proizvoda, što se zakonski uvijek mora jasno istaknuti[4], no nije uvijek slučaj. To može dovesti do nezakonitog postupanja finfluecera, sukoba interesa i promoviranja proizvoda koji možda nisu najbolji izbor za njihove pratitelje.
- Zavaravajući savjeti – Sadržaj koji obećava brze i velike zarade često je nerealističan. Na primjer, obećanja o milijunskim prihodima bez početnog kapitala ili kredita često su prijevara.
- Ranjivost mladih investitora – Mlađi ljudi i početnici u financijskom svijetu često su meta jer nemaju dovoljno znanja za prepoznavanje visokorizičnih proizvoda ili prevara.
Iako u većini zemalja još uvijek nije uvedena posebna regulacija finfluencera, regulatorna tijela na razini Europske unije sve više prepoznaju potrebu za reguliranjem ovog područja. Tako je primjerice Francuska, između ostalog, donijela i poseban zakon o statusu influencera (Zakon br. 2023-451 od 9. lipnja 2023.[5]) koji regulira komercijalni utjecaj i borbu protiv zloupotreba influencera na društvenim mrežama. Zbog rastuće popularnosti društvenih mreža kao platformi za dijeljenje financijskih savjeta, ESMA i nacionalna nadležna tijela pripremili su upozorenje za sve koji na tim mrežama dijele informacije o ulaganjima. ESMA podsjeća na obveze definirane Uredbom MAR, koja regulira davanje investicijskih preporuka i informacija koje sugeriraju strategije ulaganja, naglašavajući da nepravilno davanje takvih preporuka može dovesti do manipulacija i trgovanja na temelju povlaštenih informacija. Upozorenje možete pročitati ovdje. I Europska komisija raspravlja o zakonodavnom prijedlogu o Strategiji ulaganja malih ulagatelja (engl. Retail Investment Strategy – RIS), čiji je cilj poboljšati zaštitu malih ulagatelja, a koja između ostalog uključuje i niz mjera usmjerenih prema finfluencerima.[6]
Moguće prednosti finfluencinga
Unatoč potencijalnim rizicima, finfluenceri svojim objavama mogu pozitivno utjecati na financijsku edukaciju svojih pratitelja.
- Pristupačnost – Njihov sadržaj često koristi jednostavan jezik i primjere s kojima se korisnici mogu poistovjetiti, što mladima olakšava ulazak u svijet financija.
- Motivacija za financijsku pismenost – Mnogi finfluenceri potiču svoje pratitelje na razmišljanje o štednji, investiranju i upravljanju osobnim financijama.
- Zajednica – Pružaju osjećaj pripadnosti grupi sličnih interesa, što može potaknuti dodatno istraživanje i informiranje o financijskim temama.
Kako se zaštititi? Na koji način pristupati informacijama na društvenim mrežama?
- Prepoznajte granice finfluencinga. Uzmite u obzir da finfluenceri uglavnom nisu ovlašteni za pružanje investicijskih savjeta i da njihovi prijedlozi ne uzimaju u obzir vaše specifične financijske potrebe.
- Dodatno istražite. Provjerite informacije iz službenih izvora i istražite financijske proizvode prije ulaganja.
- Pitajte za licencu. Ako finfluencer nudi investicijski savjet, provjerite ima li potrebne kvalifikacije te je li licenciran za pružanje investicijskih savjeta.
- Naznačeno sponzorstvo. U slučaju da promoviraju određeni financijski proizvod ili uslugu, a za to su dobili naknadu, u objavi mora jasno biti naznačeno da je riječ o sponzoriranoj objavi.
- Izbjegavajte brze odluke. Ako nešto zvuči predobro da bi bilo istinito, vjerojatno nije pouzdano. Dodatno provjerite informacije.
Finfluenceri nedvojbeno sve više utječu na povećanje svijesti o financijama građana, posebno mladih. Međutim, s obzirom na to da oni istodobno ne moraju biti financijski profesionalci, ni biti formalno ovlašteni za davanje bilo kakvih savjeta o osobnim financijama, ključno je informacije i savjete dobivene tim kanalom uzeti s razumnom dozom opreza te ih nastojati provjeriti i putem drugih izvora informiranja. Kao što pokazuje sve veći broj regulatornih mjera diljem svijeta, edukacija i zaštita investitora ključni su za sprječavanje financijskih gubitaka i prevara. U konačnici, kritičko razmišljanje i dodatno istraživanje najbolji su alati za donošenje informiranih odluka.
[1] Lin, J. T., Bumcrot, C., Mottola, G., Valdes, O., and Walsh, G. (2022). The Changing Landscape of Investors in the United States: A Report of the National Financial Capability Study. FINRA Investor Education Foundation. www.FINRAFoundation.org/Investor-Report2021
[2] Egan, J., & Cetera, M. (2023). Nearly 80% of young adults get financial advice from this surprising place. Forbes. https://www.forbes.com/advisor/investing/financial-advisor/adults-financial-advice-social-media/
[3] Köstler-Messaoudi, L., Ebert, M., & Weigold, U. (2024, October 16). Generations Y and Z look to finfluencers. BaFinJournal. https://www.bafin.de/SharedDocs/Veroeffentlichungen/EN/Fachartikel/2024/fa_bj_2409_Finfluencer_en.html
[4] Zakon o medijima, NN 59/04, 81/13, 114/22 (https://www.zakon.hr/z/38/Zakon-o-medijima)
[5] https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/article_jo/JORFARTI000047663199
[6] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_2869