MARIO GATARA*: ISTINE I ZABLUDE S KRIPTOTRŽIŠTA – KAKO NAS ZAVARAVAJU IMENIMA POZNATIH ULAGAČA I SLAVNIH OSOBA

Obećanja o brzoj i lakoj zaradi s potpisom domaćih i svjetskih zvijezda predstavljaju sve češći oblik prevara u vezi s kriptoimovinom.

Na žalost, ne provjeravaju svi autentičnost ni istinitost izrečenih tvrdnji te nerijetko postaju žrtvom primitivnih modela pump&dump

Lažna obećanja uz blagoslov slavnih osoba
Lipanjska objava na Instagramu s potpisom Kim Kardashian „vjerojatno je najuspješnija promocija nekog financijskog proizvoda u povijesti“, ustvrdio je Charles Randall, prvi čovjek regulatorne agencije Financial Conduct Authority, britanskog pandana Hanfe, upozorivši na opasnosti koje se kriju iza takvog oblika oglašavanja. 

Tandem autora Bloomberga svojedobno je detaljno dokumentirao bizarnu epizodu o ulozi influencera koji su za određenu naknadu spremni agresivno promovirati određeni novčić, najčešće putem društvenih mreža, kao dio modela pump&dump („napumpaj i prodaj“)(1). Uspjeh bitcoina inspirirao je brojne kopije. Iza pogrdnog naziva shitcoin krije se, za razliku od etabliranih bitcoina i ethereuma, cijela četa novih i manje poznatih kriptovaluta koje su podložne najgrubljim manipulacijama.
Prema nekim procjenama trenutačno u virtualnom svijetu cirkulira otprilike šest tisuća različitih novčića, a njihovi kreatori nemaju uvijek benigne namjere.

Broj kripto valuta u opticaju

Štoviše, toj brojci treba još pridodati oko dvije tisuće novčića koji su u međuvremenu krahirali(2) , što zbog neozbiljnosti ili neznanja (fatalnih greški u dizajnu), što zbog prevara i manipulacija. Svi su se oni u nekome trenutku predstavljali kao poboljšana verzija bitcoina, obećavajući spektakularne prinose i privlačeći horde naivnih ulagača željnih zgrtanja bogatstva preko noći. Kako filtrirati dobre od loših novčića, odnosno prevara? Jako teško! 

Situaciju dodatno pogoršava efekt krda, fenomen koji se redovito uočava na financijskim tržištima, a u kriptosegmentu je, čini se, još izraženiji, osobito u uvjetima velikih oscilacija cijena(3) . Zbog toga, naravno, pada u vodu i teza o kriptovalutama kao učinkovitom sredstvu diversifikacije portfelja jer je riječ o komponenti koja dodatno povećava volatilnost, a sve češće i snažno korelira s rizičnijim kategorijama aktive, poput dionica. U okruženju risk-on/risk-off ciklične provale optimizma i pesimizma gotovo u jednakoj mjeri pogađaju i dionice i kriptovalute i pravi test tek slijedi, redukcijom izdašnog monetarnog stimulansa koji je uvjetovala pandemija koronavirusa.

Preko sponzoriranja sporta do srca navijača 
Unatoč svemu navedenom, cirkus se svejedno nastavlja: brojne slavne osobe i influenceri i dalje guraju svoje favorite, dok različite trgovinske platforme mame ulagače. Za njih je matematika jasna: poslovni uspjeh ne ovisi o trendu kretanja kriptovaluta, već isključivo o obujmu trgovine. I tako je Crypto.com postao službeni sponzor talijanske Serie A, dok NBA košarkaška momčad Miami Heat domaće utakmice igra u FTX Areni. Logično, jer anketa Morning Consulta(4) pokazuje kako su poklonici sporta, koji često puta aktivno pohode kladionice, znatno bolje upoznati s kriptovalutama od onih koje sport ne zanima previše. Za kriptoburze i mjenjačnice, korist je očita: širenje spoznaje o brandu i navodnim prilikama za zaradu preko globalno popularnih sportskih ekipa, kako bi se skinuo veo ezoterije i omogućio veći doseg ulagatelja. Na kraju se to pretače u vrlo opipljivu financijsku korist. 

Kao ilustrativan primjer mogu poslužiti podaci iz prospekta što ih je uoči inicijalne javne ponude dionica objavio Robinhood, prva američka brokerska kuća koja je svojim klijentima ponudila trgovanje vrijednosnim papirima bez provizije. Iza naoko neobičnog poslovnog modela krije se tijesna (financijska) suradnja s market makerima, a riječ je o konceptu pod nazivom payment for order flow. Naime, Robinhood je vrlo brzo paletu dostupnih proizvoda proširio i na kriptovalute, a razlog je vrlo jasan: financijska korist za Robinhood najveća je upravo u kriptosegmentu. Naime, brojke iz drugog kvartala govore kako je čak polovica ukupnih prihoda ostvarena u kriptosegmentu trgovanja. Pritom čelnici kompanije uspješno odolijevaju optužbama o podilaženju najnižim strastima zbog kojih trgovanje financijskim instrumentima, uključujući i kripto valute, sve više nalikuje ogromnoj kockarnici! 

Na tom je tragu i najnovije upozorenje kanadskih regulatora koji su objavili dokument o dobroj praksi oglašavanja trgovanja kriptovalutama. Vodič koji potpisuje organizacija Canadian Securities Administrators izričito zabranjuje promotivne aktivnosti koje nalikuju oglašavanju kockarskih oaza, i uopće, marketing temeljen na provociranju efekta FOMO (poput termina „laka“ ili „sigurna“ zarada). A to je, čini se, jedna od ključnih stavki trgovine kriptovalutama. Humanitarna udruga GamCare koja pruža podršku ovisnicima o kockanju navodi podatak prema kojem je čak polovica redovnih kockara (ovisnika) sudjelovala u trgovini kriptovalutama, što je drastično veći postotak u usporedbi s općom populacijom. 

Bogati i slavni
Ako se ogromna većina fanova kriptovaluta vodi idejom i nadom o porastu vrijednosti, teško je očekivati da će bilo koja od njih postati opće prihvaćeno sredstvo plaćanja (u skladu s Greshamovim zakonom(5)). To na neki način potvrđuje i eksperiment iz Salvadora, prve zemlje u kojoj je bitcoin i formalno postao službeno sredstvo plaćanja. Prema anketi katoličkog sveučilišta UCA iz El Salvadora, nešto više od dvije trećine građana ne odobrava taj potez: njih 90 posto uz to priznaje kako ne razumiju nabolje tehnologiju i praktične aspekte primjene bitcoina, vjerujući kako će se time okoristiti tek politička i poslovna elita. 

Istraživanje tandema autora(6) koje je objavila Banka za međunarodna poravnanja (engl.: Bank for International Settlements) pokazuje kako se ulagači u kriptovalute ne razliku previše od, uvjetno rečeno, konvencionalnih ulagača – i jedni i drugi fokusirani su na potencijal rasta ulaganja, imaju jednako dobra ili loša iskustva s klasičnim bankovnim (financijskim) sustavom te u podjednakoj mjeri ne doživljavaju kriptoinačice alternativama tradicionalnih valuta. „Kripto entuzijasti“ svoje investicije učestalo promatraju kao špekulaciju unutar tržišne niše koja je u međuvremenu izrasla u cijeli eko sustav s prefiksom „kripto“. Ta perspektiva, međutim, cijelu kriptobajku okreće naglavce. Jer ako je riječ tek o još jednoj kategoriji imovine, koja je njezina fundamentalna vrijednost?

I baš zbog toga, u segmentu shitcoina ili alt-coina vreba najveća opasnost: vrijednost se počesto mjeri isključivo blagoslovom poznatih i slavnih, koji zapravo samo iznajmljuju svoje ime u promotivne svrhe. U slučaju Kim Kardashian, poznata je zvijezda propustila naglasiti kako promovira špekulativni digitalni token (ethereum max) stvoren tek mjesec dana ranije, s upitnim namjerama njegovih kreatora. Ciljana publika bilo je 228 milijuna korisnika Instagrama. Riječ je o zastrašujućem potencijalu kojeg su prevaranti itekako svjesni. 

Nije Kim Kardshian jedina zvijezda koja je za određeni honorar odlučila skrenuti pozornost svojih obožavatelja na malo poznate kriptovalute. Nekadašnji boksački prvak Floyd Mayweather i reper DJ Khaled za svoj su angažman čak i kažnjeni od strane američke Komisije za vrijednosne papire (SEC) jer nisu propisno istaknuli kako je riječ o plaćenom oglasu. Najnovija inačica modela sa slavnim osobama ide još i dalje, lažno predstavljajući estradne zvijezde i poznate osobe kao svojevrsne ambasadore specifičnih kriptovaluta. Količina ukradenog novca koji su prevaranti uspjeli sakupiti lažno tvrdeći kako ih podupire Elon Musk svakim danom raste. Svjedoci smo takve prakse i na ovim prostorima: već neko vrijeme internetom kolaju poveznice na lažne izjave poznatih hrvatskih osoba koje „tvrde“ da su se obogatile na kriptovalutama(7) . Koliko god zvučali nesuvislo ili barem nelogično, takvi tekstovi redovito grabe svoje žrtve, kako širom svijeta, tako i u Hrvatskoj. Token koji je promovirala Kim Kardashian za sada još formalno nije propao ali je njegova vrijednost dramatično pala, a iskustvo njezinih fanova valja shvatiti kao vrlo vrijednu lekciju.

[1] Bloomberg: $ASS Coin Billionaire: Tales From the Fringe of the Crypto Craze, https://www.bloomberg.com/news/features/2021-05-20/crypto-market-prices-ass-coin-superdoge-billionaires-prosper-and-fall

[2] Coinopsy: List of Dead Coins, https://www.coinopsy.com/dead-coins/

[3] Üzeyir Aydin, Büşra Agan, Ömer Aydin: Herd behavior in crypto asset market and effect of financial information on herd behavior, https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2104/2104.00763.pdf

[5] Wikipedia: Gresham's law, https://en.wikipedia.org/wiki/Gresham%27s_law

[6] Raphael Auer, David Tercero-Lucas: Distrust or speculation? The socioeconomic drivers of US cryptocurrency investments, https://www.bis.org/publ/work951.pdf

[7] Jutarnji list: Tedeschi, Modrić i Cvitešić u lažnim intervjuima pozivaju na kupovanje kriptovaluta, https://novac.jutarnji.hr/novac/novi-svijet/tedeschi-modric-i-cvitesic-u-laznim-intervjuima-pozivaju-na-kupovanje-kriptovaluta-9833317


*Mario Gatara ekonomski je stručnjak i analitičar firme Analogika d.o.o. Stavovi izneseni u ovom tekstu njegovi su osobni stavovi te ne odražavaju stavove Hanfe niti su rezultat Hanfinih istraživanja.