POBJEDNICI HANFINOG NATJEČAJA: „FINANCIJSKU PISMENOST POTREBNO JE UVESTI U KURIKULUM ŠKOLA SVIH USMJERENJA“

Hanfa je nedavno je organizirala natječaj „Osiguraj svoju budućnost“. Na natječaju su sudjelovali srednjoškolci iz svih krajeva Hrvatske slanjem kratkog video rada na temu štednje za budućnost i mirnu starost.

Prilikom ocjenjivanja i izbora pobjedničkog videa vrednovana je kreativnost i inovativnost u izražavanju, ali još više i razumijevanje i prezentacija problematike štednje za budućnost i mirovinu, a sam natječaj imao je za cilj educirati i potaknuti mlade na razmišljanje o financijama.

„Kao nastavnik ekonomske i pravne grupe predmeta svoja predavanja fokusiram na financijsko opismenjavanje koje, uz čitanje i pisanje, smatram jednom od najvažnijih vještina svakog pojedinca. Hanfa, HNB i ostale financijske institucije često su izvori informacija mojih predavanja te se redovito javljamo na natječaje ovog tipa i na svakom od njih nastojimo dati sve od sebe“, ispričao je Slaven Tolić, profesor iz Srednje škole „Tin Ujević“ iz Vrgorca, koja je pobjedom na ovom natječaju nagrađena pametnom pločom. Iako je upravo njegov trud i rad na financijskom opismenjavanju njegovih učenika zaslužan za prijavu na Hanfin natječaj, a samim time i za dobivenu nagradu, profesor Tolić najzaslužnijim za ovu pobjedu ipak smatra maturanta Blagu Vukšića.

„Blago je uključen u sve aktivnosti škole, a pogotovo u one u kojima može pokazati svoje informatičke kompetencije. Htjeli smo pobijediti i za to smo se i pripremali, a kada vam je učenik perfekcionist, onda to znači raditi nakon redovne nastave i cijelo poslijepodne i večer kombinirati rečenice i montirati video! Proces je stvarno bio zahtjevan, a konačni rad koji ste vi nagradili je stota verzija koju smo oblikovali“, rekao je šaljivo Tolić, a na što se njegov učenik samo nasmijao i dodao da je montaža trajala „samo dva poslijepodneva od po osam sati“, odnosno da su na samoj montaži, bez ranijih priprema, istraživanja i prikupljanja materijala radili oko 16 sati.

No, iako za tog učenika četvrtog razreda vrgoračke srednje škole to nije bilo iscrpljujuće i njemu je izrada videa za natječaj „Osiguraj svoju budućnost“ bila izazovna. „Natječaj je bio doista zanimljiv, ali i zahtjevan. Bilo je to stvarno dobro iskustvo tijekom kojeg sam puno naučio i rado bih ovako nešto ponovio. Mislim da bismo se o mirovini trebali početi brinuti dok smo mladi kako bi nam što bolje bilo u budućnosti, odnosno kada uđemo u mirovinu“, smatra Blago Vukšić, a polazeći od te pretpostavke njegov profesor i svoje ostale učenike uključuje u natječaje i edukativne aktivnosti. Usto, upravo učenici profesora Tolića, odnosno učenici ekonomskog smjera drže predavanja o financijskoj pismenosti svojim kolegama iz gimnazijskih razreda koji nemaju ekonomske predmete koji bi ih tome učili. „Za sve ono što je dio života pojedinca važna je financijska pismenost“, smatra Slaven Tolić. 

S njime se slažu i drugi nastavnici u Hrvatskoj, a o tome su pričali njihovi učenici. Naime, u sklopu natječaja snimljen je i video prilog u kojem su se mogla čuti razmišljanja srednjoškolaca o tome kakvo im je bilo iskustvo snimanja videa te njihova promišljanja o štednji za njihovu budućnost i treba li više financijske edukacije u školama. Svakog od njih za natječaj su zainteresirali njihovi nastavnici i svi su iskustvo doživjeli veoma pozitivno te se nadaju da će imati prilike i u budućnosti sudjelovati u sličnim projektima. 

„Profesorica nam je predložila ovaj natječaj i brzo smo se zainteresirali za njega. Prvi korak bio je odabir ekipe, što nam nije bio problem. U drugom koraku odabrali smo materijale, kojih je bilo veliki broj pa smo morali izabrati one najbolje koje ćemo uvrstiti u video. Bilo je jako zabavno i edukativno iskustvo i rado bih ga ponovio“, ispričao je jedan od maturanata, a s njim su se složili i njegovi vršnjaci te su dodali kako je „snimanje i izrada ovog videa bilo vrlo zanimljivo i edukativno iskustvo tijekom kojeg su se svi nasmijali, zabavili i puno naučili“. 

A da je to doista tako, odnosno da im je natječaj, osim smijeha i zabave, donio i znanje pokazuju njihova razmišljanja o budućnosti.

„U našoj sredini uobičajeno je štedjeti u bankama i ulaganjem u nekretnine. Mi smo istraživanjem o mirovinskim stupovima naučili da je i to jedan od dobrih načina kako osigurati svoju budućnost. Saznali smo da su jedno vrijeme uplate u treći mirovinski stup bile priznate kao porezne olakšice i mislimo da bi to bio dodatan poticaj za takav oblik štednje. Ja bih osigurala svoju budućnost tako da, čim se zaposlim, počnem uplaćivati dobrovoljnu mirovinsku štednju“, rekla je jedna od natjecateljica, dok bi se njezina kolegica odlučila za štednju ugovaranjem životnog osiguranja.

No, kako svi smatraju, nije dovoljno da nastavnici srednjih ekonomskih škola financijski opismenjuju učenike. Predmeti tog tipa svakako bi trebali biti uključeni u školski kurikulum svih usmjerenja. „Budući da smo mi ekonomska škola, teoretskog znanja imamo dovoljno, a iz praktičnog života znamo da je teško upravljati čak i džeparcem. Između ostalog, veliki je broj odraslih prezadužen što nam govori da nisu financijski pismeni. Mislim da bi bilo dobro da nas škola uči o tome, a smatramo da bi to bilo korisno i drugim smjerovima koji nisu imali priliku učiti o financijskoj pismenosti“, zaključili su hrvatski srednjoškolci.