SVI ZNAMO ZA KUPNJU AUTOMOBILA KREDITOM. ALI KAKO JE TO MOGUĆE S FINANCIJSKIM LEASINGOM?

Postoji nekoliko mogućnosti financiranja: „keš“, kredit i leasing. Leasing se pak dijeli na dva modela: financijski i operativni.

Kupnja automobila sama po sebi je stresna. Usporedba i odabir marke automobila, vrste, boje, snage, opreme ponekad traje mjesecima. Detaljno analiziranje svake stavke i performanse krucijalno je za odabir. No kada cjelokupnom stresu i napetosti odabira pridodamo i način financiranja, tada se razina „muke“ može podići na znatno višu razinu.

Postoji nekoliko mogućnosti financiranja („keš“ nećemo u ovome tekstu računati): kredit i leasing. Leasing se pak dijeli na dva modela: financijski i operativni.

Osnovna je razlika između kredita i leasinga vlasništvo nad predmetom koji se uzima. Naime, kreditom (ako je riječ o gotovinskom kreditu) se odmah postaje vlasnikom, a leasingom ne (barem ne odmah). A vlasništvo podrazumijeva i prava i obaveze.

U oba modela financiranja radi se provjera kreditne sposobnosti jer moraju biti zadovoljeni određeni financijski uvjeti da bi se predmet, u ovome slučaju automobil, mogao „kupiti“.

„Kupovina vozila putem kredita građanima je najpoznatiji i najčešći način financiranja novog, a pogotovo rabljenog vozila. Nekada su kamatne stope za kupnju auta bile nešto povoljnije od nenamjenskih kredita, ali spuštanjem i izjednačavanjem kamatnih stopa, posebnih „autokredita“ više nema u ponudi”, objašnjava Vjeko Peretić, direktor i osnivač Pro grupe za posredovanja u kreditiranju i osiguranjima.

Ističe kako se trenutno dobre ponude za nenamjenske kredite traže u rasponu fiksne kamatne stope između 5 posto i 6 posto, bez troškova obrade i dodatnih osiguranja, a odobravaju se do maksimalnog iznosa 40.000 eura i na rokove do 10 (rijetko 12) godina. Kod financiranja vozila putem kredita prednosti su nešto niže kamatne stope, dulji rokovi otplate i mogućnost financiranja cijelog iznosa kreditom ako vozilo košta manje od 40.000 eura.

Leasing je popularan način financiranja opreme (najčešće automobila) među poduzetnicima jer na taj način mogu iskoristiti određene računovodstvene benefite.

Prednosti financijskog leasinga za poduzetnike:

  • primatelj leasinga može postati vlasnikom vozila po isteku ugovora, odnosno nakon uplate posljednje rate
  • najmoprimac-poduzetnik može obračunati amortizaciju i umanjiti poreznu osnovicu
  • kamata i PDV također se obračunavaju kao troškovi poslovanja
  • učešće ili uvećana zadnja rata mogu smanjiti visinu mjesečnih rata
  • na eventualno učešće ne obračunava se kamata.

Mana financijskog leasinga je to što opterećuje bilancu primatelja leasinga dugoročnim zaduženjem i povećava koeficijente zaduženosti.

Iako je financiranje putem leasinga češće kod pravnih osoba, zbog poreznog i knjigovodstvenog tretmana financijski leasing može biti zanimljiv i građanima – privatnim osobama. Naime, već vozila srednje klase nerijetko prelaze maksimalne iznose nenamjenskih kredita pa tada financijski leasing može biti dobro rješenje.

FIZIČKE OSOBE

Kao i pravne osobe, i građani moraju zadovoljiti određene uvjete:

  • Moraju imati dohodak (u pravilu se dokazuje isplatnom listom za zadnja 3 mjeseca za zaposlene u d.o.o./d.d., zadnjih 6 mjeseci za zaposlene u obrtu, zadnjim odreskom od mirovine kod umirovljenika).
  • Umirovljenici ne smiju imati više od 70 godina (u nekim slučajevima 72 godine života) na kraju razdoblja financiranja, u suprotnom je potreban jamac zadovoljavajućeg boniteta.
  • Neopterećeni dio osobnog dohotka mora iznositi minimalno 331,80 € (2.500 HRK) nakon odbitka svih obveza.
  • Minimalno prihvatljivi ostatak za povezane osobe u kućanstvu (supružnici, roditelji, djeca) mora biti veći od 464,53 € (3.500 kn) kada povezane osobe iz kućanstva jamče jedna za drugu i kada se dohoci zbrajaju.
  • Potvrda o plaći primatelja leasinga / jamca izdana od tvrtke koja je u vlasništvu dotične osobe neće se u pravilu moći uvažiti. U tom će se slučaju za provjeru boniteta tražiti bonitetna dokumentacija te tvrtke/obrta.

Bez obzira na model financiranja potrebno je razlučiti prednosti i mane jednog i drugog modela.

„Financijski leasing vrlo je sličan kreditu; po otplati postajete vlasnikom vozila, ali ćete morati dati minimalno 20 posto učešća, pa onda financirati 80 posto, a ne 100 posto vrijednosti vozila. Za nova vozila leasing društva odobravaju rok otplate do 9 godina, a za novija rabljena kraće rokove jer je pravilo uglavnom da starost vozila i vrijeme otplate ne prelazi u zbroju 9 godina”, objašnjava Peretić. Specifičnosti učešća i kraćih rokova čine najveće razlike između kredita i financijskog leasinga, a fiksne kamatne stope trenutačno se kreću u rasponu od 6,5 posto do 7 posto.

Pogodnost kojom se može smanjiti rata leasinga jest da za zadnju ratu prilikom koje „otkupljujete“ vozilo ostavite veći iznos, npr. 20 posto, pa ćete tako efektivno kroz otplatu plaćati rate za manji iznos, ali s obvezom podmirenja veće rate na kraju.  

Pravno gledajući kod kredita građani zapravo dobivaju novac (gotovinu) kojom direktno kupuju vozilo i postaju odmah njegovim vlasnikom, a kod leasinga je vlasnik leasing društvo, a građanin korisnik vozila, sve dok ne podmiri zadnju ratu i otkupi vozilo. „Zbog toga cijelo vrijeme trajanja leasinga, iako niste u obvezi, trebate imati kasko osiguranje s punim pokrićem, što je i inače preporučljivo ali se puno rjeđe ugovara kod kupnje starijih vozila”, zaključuje Peretić.

Simulacija kupnje novog vozila od 30.000 € - odgovara novom Golfu sa srednjom opremom i motorizacijom*.

Iz simuliranih izračuna jasno je da će zbog specifičnosti leasinga kredit biti bolje, jednostavnije i u konačnici jeftinije rješenje, ali iznad 40.000 € leasing će biti neizbježna opcija.

  1. Kredit u 100 % iznosu
    Kredit 30.000 €, 7 godina, kamatna stopa 5,5 % - anuitet = 431,11 €
    Ukupni trošak kamate = 36.212,34 €

    2. Kredit 80 % iznosa + 20 % vlastitih sredstava
    Vlastita sredstva 6000 € + kredit 24.000 €, 7 godina, kamatna stopa 5,5 % - anuitet = 344,89 €
    Ukupni trošak kamate 28.969,83 € + 6000 € = 34.969,83 €

    3. Financijski leasing 80 % iznosa i 20 % učešća
    Financijski leasing 30.000 € - vlastito učešće 20 % (6.000 €), na 7 godina, kamatna stopa 6,5 % - rata = 353,56 €
    Trošak odobrenja leasinga 225 € (0,75 %), zadnja rata kod otkupa vozila 300 € (1 %).
    Svi troškovi u zbroju = 30.224,04 € + učešće 6000 € = 36.224.04 €

    4. Financijski leasing 60 % iznosa, 20 % učešća i 20 % ostatka kod otkupa (zadnja rata)
    Financijski leasing 30.000 € - vlastito učešće 20 % (6000 €), ali zadnja rata kod otkupa 20 % (6000 €), na 7 godina, kamatna stopa 6,5 % - rata = 299,79€
    Trošak odobrenja leasinga 225 € (0,75 %) i zadnja rata kod otkupa vozila 600 0€ (20 %).
    Svi troškovi u zbroju = 31.407,36 € + učešće 6000 € = 37.407,36 €

* U simulaciji nisu računati troškove ovjere ugovora kod javnog bilježnika. Simulaciju ustupio Vjeko Peretić.